
Remont i odbudowa hali byłej Elektrowozowni WKD
Grodzisk Mazowiecki, ul. Stefana Batorego 23, działka nr 33/1, obręb 60
OPIS PROJEKTU:
Projekt dotyczył remontu oraz odbudowy części niezadaszonej hali byłej Elektrowozowni Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która ma służyć jako zaplecze techniczne dla Wydziału Napraw i Utrzymania Taboru WKD. Inwestycja obejmowała renowację istniejących struktur oraz odbudowę zadaszenia, aby zapewnić ochronę oraz funkcjonalność budynku.
SZCZEGÓŁY TECHNICZNE:
Powierzchnia zabudowy: 1302,05 m²
Powierzchnia użytkowa: 1238,80 m²
Kubatura: 10 582 m³
Konstrukcja dachu: dźwigary drewniane „System Stephan” o wysokości 107 cm, ze stalowymi ściągami o rozpiętości 25,70 m
Wartość całkowita inwestycji: 3,0 mln zł
Okres realizacji:
Lipiec 2020 – Marzec 2021
CEL PROJEKTU:
11 grudnia 2002 r. w 75. rocznicę rozpoczęcia przewozów na linii kolejowej EKD/WKD, w Grodzisku Mazowieckim na terenie siedziby spółki Warszawska Kolej Dojazdowa, powstała Izba Tradycji EKD/WKD. Została założona dzięki staraniom pracowników WKD oraz miłośników kolei. 21 września 2008 r. przyjęła imię Tadeusza Gawrońskiego – jednego z jej założycieli i pierwszego Kustosza.
Placówka posiada w swoich zbiorach liczne eksponaty i pamiątki w tym zdjęcia i dokumenty, a także bilety. Oprócz tego znajdziemy w niej akcesoria z taboru i infrastruktury używanej na EKD/WKD, a także przedmioty wyposażenia pracowników.
Jednym z nowszych eksponatów jest stanowisko kasowe wraz z biurem naczelnika stacji i jego zastępcy, które jest bogato wyposażone w przedmioty, które znajdowały się na wyposażeniu takich miejsc.
W Izbie znajdują się ponadto 2 makiety przedstawiające fragment stacji WKD w Grodzisku Mazowieckim i Komorowie. Oprócz tego można znaleźć dioramy statyczne przedstawiające infrastrukturę czy tabor.
W listopadzie 2022 r. kolekcja Izby została przeniesiona do budynku dawnej elektrowozowni EKD z 1927 r., gdzie oprócz pamiątek można podziwiać oryginalny tabor kolejowy użytkowany na przestrzeni lat na sieci EKD/WKD – wagon motorowy EN80-16 z 1926 r., elektryczny zespół trakcyjny EN94-40 z 1972 r., wagon platformę z roku 1888 r., a także lokomotywę spalinową 409Da-786 z 1984 r.


